در این مطلب با راهنما کامل مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق با شما هستیم. به طور کامل به شما خواهیم گفت چه مدارکی برای طلاق نیاز دارید و چه مراحلی را باید طی کنید. بهتراست اول بدانیم حق طلاق چیست و درقانون جهموری اسلامی ایران حق طلاق درواقع بازوج(مرد)است یازوجه(زن)؟

حق طلاق یعنی اجازه طلاق دادن یا گرفتن طلاق بدون لازم بودن شروط طلاق که درقانون مدنی به آن اشاره شده است البته این به این معنی نیست که نباید به دادگاه مراجعه کرد وحتما باید دلیل موجهی برای دادگاه ارائه شود وبراساس قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران این حق متعلق به زوج یا همان مرد است در مواردی مرد می تواند از این حق بگذرد و به زوجه اختیارحق طلاق بدهند حال باتوجه به اینکه درواقع حق اولیه بامرداست گرفتن این حق برای زوجه یاهمان زن امتیاز بزرگی محسوب می شود.

گرفتن حق طلاق یا وکالت حق طلاق به مدارک خاصی نیاز ندارد و به سادگی می توان مراحل قانونی و البته درست آن را طی کرد

مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق کدام است؟

مدارک لازم برای گرفتن وکالت حق طلاق زن و مرد شامل شناسنامه مرد و زن _کارت ملی مرد و زن_ و همچنین مدارک ازدواج آن ها یا همان عقدنامه دفترچه ایی که در محضر نوشته می شود.

نخست باید دانست دو روش برای گرفتن وکالت حق طلاق  برای زن یا زوجه وجوددارد اول روش و مرحله ساده تر و ابتدایی این است که  درهمان هنگام عقد یاپس از عقد در دفترخانه و همان دفتر ازدواج که عقد صورت میگیرد حق طلاق توسط مرد به زن داده شود طی وکالتی مرد درهنگام انعقاد عقد نکاح توسط عاقد این حق را به همسرش میدهدکه حتما باید سند ازدواج (عقدنامه) نوشته شود.

صد البته این وکالت کافی ،قانونی و کامل نمی باشد و هر لحظه مرد یا همان زوج می تواند وکالت خود را پس بگیرد چرا که اصل حق طبق قانون همان طور که قبل تر گفته شد با مرداست و در صورت نبودن سند معتبر حق با اصل و صاحب حق است که همانا اصل با مرد همان زوج است. همیشه درصورت نبود اطلاعات و مدارک کافی به اصل رجوع میشود و اصل حق برای قانون مهم است روش دوم یا مرحله دوم مراجعه زوجین به دفاتر اسنادرسمی سراسر کشور، درصورت خارج ازایران بودن مراجعه به سفارت خانه و در نبود سفارت خانه در آن کشور مراجعه به کنسول گری با در دست داشتن  مدارک شناسنامه هر دو کارت ملی مرد و زن  اصل عقدنامه که در این مرحله سند وکالت طلاق تنظیم می شود.

توصیه ما به زوجه این است که در هنگامی که وکالت حق طلاق میگیرند به عنوان مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق کپی برابر اصل شناسنامه کارت ملی و عقدنامه زوج را هم ضمیمه وکالت نامه کنند.

در نظر داشته باشید داشتن یک وکیل طلاق حرفه ای در انجام این مراحل بسیار می تواند به شما کمک کند.

حق طلاق امتیاز بزرگی است

پیش تر گفتیم حق طلاق امتیاز بزرگی برای زنان محسوب می شود،حال شاید از خودتان بپرسید چرا یا اینکه مثبت اندیشانه به موضوع نگاه کنید یا بگوید در شروع زندگی چنین افکاری و فکر کردن به طلاق درست نیست درصورتی که دربیشتر موارد طلاق عاطفی زن مجبور است به زندگی ادامه بدهند چون حق طلاق با مرد است و بدون داشتن شروط گفته شده در قانون مدنی اجازه درخواست طلاق را ندارد در مواردی ممکن است مرد هیچ یک از شروط طلاق را نداشته باشد ولی ازلحاظ عاطفی با زن  هیچ تفاهمی نداشته باشند در اینجا مادامی که مرد قصد پایان زندگی و طلاق را نداشته باشد زن محکوم است به ادامه زندگی.

در مواردی هم دیده می شود که با وجود اینکه زن حق طلاق دارد اما موفق به گرفتن طلاق نمی شود در اینجا به نکات قبلی می توان اشاره کرد عدم مراجعه به دفتر اسناد رسمی وثبت رسمی ومتعبر وکالت نامه حق طلاق یکی از بیشترین علت هایی است که زن با وجود اینکه ابراز میکند که حق طلاق دارد ولی موفق به گرفتن طلاق نمی شود همان طور که گفته شد اصل حق طلاق درقانون ما با مرد است و اگر زنی مراحل قانونی را کامل نکرده باشد و برای طلاق به دادگاه خانواده محل زندگیش مراجعه کند اجازه استفاده از حقش را ندارد یا بهتر است بگوییم هیچ حقی در طلاق ندارد.


مطلب مرتبط: دریافت نفقه از پدر شوهر چگونه است؟ + راهنما مراحل


 

نظر دادگاه در این موارد

دادگاه در چنین مواردی که مدارک کافی از طرف زوجه مبنی بر وکالت حق طلاق ارائه نگردد به اصل رجوع کرده و حق طلاق را با زوج و مرد میداند مورد دیگری که وجود دارد این است که ممکن از زوج در وکالت نامه ایی که به همسرش بابت حق طلاق می دهد قید کند که قابل عزل این باعث می شود که هرگاه مرد بخواهد بتواند وکالت نامه خود را عزل کرده و حق به اصل وصاحب اولیه ش برمیگردد زنان باید به این نکات توجه ویژه ایی داشته باشند چراکه درچنین مواردی به ظاهر ریز باعث می شود زوجه بعد از طولانی شدن پروسه طلاق وخسته شدن حاضر شود تمام اموال و حق و حقوق خود را ببخشد.

سوال و نکته دیگری که درحق طلاق زن حائز اهمیت بسیاری است این است که آیا زنی که کلیه مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق را دارد می تواند درخواست مهریه بدهد یا اصلا میتواند مهریه هم علاوه بر طلاق بگیرد یا با داشتن حق طلاق مهریه به او تعلق نمیگیرد.

ابتدا باید بگوییم که به محض انعقاد عقد نکاح زن صاحب مهریه است و مهریه در تمکین اوست حال چه مرد درخواست طلاق را داشته باشد و چه زن درخواست بدهند و درصورتی که حق طلاق با زن است زن هم می تواند مهریه خود را طلب کند و هم طلاق خود را از دادگاه بخواهد و این دو هیچ گونه منافاتی با یکدیگر ندارند و زن همیشه و در همه حال می تواند مهریه خود را طلب کند حتی اگر در مواردی حق طلاق ثابت نشود که دادگاه موافقت نکند مسئله مهریه جداگانه مورد بررسی قرارمی گیرد و تنها زمانی که زن خودش ازحقش بگذرد و مهریه را ببخشد مهریه به او تعلق نخواهد نگرفت.

سوال دومی که در این باره زیاد پرسیده می شود این است که آیا زنی که وکالت حق طلاق دارد می تواند تقاضای گرفتن نفقه راداشته باشد؟

بله طبق قانون مدنی همواره پرداخت نفقه با زوج و مرد است و داشتن یا نداشتن مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق خللی در این باره وارد نمی سازد عدم پرداخت نفقه زیر شش ماه جرم محسوب می شود و بیش ازشش ماه قابل پیگیری و طلب آن از طریق مراجع قانونی است.


سوال سوم این است که آیا زنی که حق طلاق دارد می توان جهیزیه خود را موقع طلاق پس بگیرد؟

اگر در عقدنامه شرط خاصی دراین باره توافق نشده باشد و نوشته ایی وجود نداشته باشد بله می تواند جهیزیه خود را طلب کند.


سوال بعدی این است که آیا زنی که حق طلاق دارد درموقع طلاق نصف اموال همسرش به اوتعلق میگیرد ؟

خیر نصف اموال زوج درصورتی به زوجه تعلق میگیرد که درخواست طلاق ازسوی زوج باشد و مرد بخواهد همسرش را طلاق بدهد البته درمواقعی که زن مشکلات سو اخلاقی و رفتاری داشته باشد حتی باوجود اینکه درخواست  طلاق با مرد باشد هم شامل این قانون که نصف اموال مرد به زن می رسد هم نمی شود.


منبع : سفیر صلح