مراحل دریافت نفقه از پدرشوهر

در این مطلب می خواهیم به شما آموزش بدیهم که چطور دریافت نفقه از پدر شوهر را انجام بدهید. همچنین یک راهنما گام به گام کلی برای دریافت نفقه را نیز به شما ارائه می دهیم که در این زمینه می تواند بسیار به شما کمک کنید. با وبلاگ وکیل یاری همراه ما باشید تا روشنتان کنیم. 

دریافت نفقه از پدرشوهر چگونه است؟

پاسخ: مطابق ماده 1199 قانون مدنی نفقه اولاد برعهده پدر است و پس ازفوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق به عهده اجداد پدری است ...

در نتیجه نفقه از پدربزرگ قابل مطالبه است که با نظر کارشناس تعیین می شود . نفقه گذشته ، قابل مطالبه نمی باشد.

مراحل دریافت نفقه

در ادامه با مراحل اصلی دریافت نفقه همراه ما باشید:

مرحله اول : تشکیل پرونده

۱: جدا شدن از همسر

برای حائز شرایط بودن برای دریافت نفقه ابتدا باید پرونده ای در خصوص الزام به پرداخت نفقه تشکیل دهید. شما ممکن است از قبل وقتی هنوز جدایی به طور رسمی و قانونی اتفاق نیفتاده بود ، در طول جدایی عاطفی  که از همسرتان  داشته اید یا چون در پروسه طلاق بودید و دادگاه او را ملزم به پرداخت  مبلغی موقتی به  عنوان نفقه کرده بود نفقه  دریافت می کرده اید ولی برای تعیین میزان دقیق نفقه و گرفتن حکم رسمی دادگاه برای پرداخت آن باید باید پرونده ای تحت عنوان فوق تشکیل دهید.

حتی شما می توانید به دلیل سوء معاشرت همسر خود مثل داشتن دست  بزن یا فحاشی اقدام به دریافت حکم پرداخت نفقه و تشکیل پرونده کنید.

توجه : در این مرحله معمولا شما نیاز به بهترین وکیل طلاق برای انجام کامل همه مراحل و دریافت مطالبات خود دارید. پس حتما این موضوع را در نظر داشته باشید.


۲ : جمع آوری اطلاعات دقیق و کافی در خصوص اموال و دارایی های خود

وقتی دادگاه دادخواست شما را مبنی بر دریافت نفقه دریافت می کند شما باید اطلاعات جامع و کافی ای را در خصوص اموال و دارایی های خود به  دادگاه تقدیم کنید. پیرو این امر شما می بایست اسنادی را در خصوص مقدار پولی که در طول زندگی به دست آورده اید ، ارزش واقعی دارای های خود و پولی را که ماهیانه هزینه می کنید به دادگاه ارائه نمایید. این اسناد شامل موارد مختلفی است از جمله :


هزینه های پرداختی خرد

گواهی بانکی

گواهی نشان دهنده ارزش نقدی پول داخل حساب بازنشتگی و گواهی بیمه بازنشستگی


اثبات هزینه های پرداختی برای رهن منزل یا اجاره آن


اثبات هزینه های جاری درمانی


۳٫ شناسایی و یافتن دادگاه صالح و مناسب

دعوی نفقه چون در زمره دعاوی خانواده قرار دارد معمولا به عنوان بخشی از دعوی طلاق در دادگاه مطرح می شود. در حقیقت بعضی از دادگاه ها طرح دعوی نفقه را بعد از صادر شدن حکم طلاق ممنوع اعلام کرده اند. به عنوان مثال اگر نیاز باشد که در مراحل و پروسه طلاق اقدام به طرح دعوی نفقه کنید باید قبل از اینکه حکم صادر شود ، این کار را انجام دهید.


که این دعوی باید در دادگاه محل اقامت زوج اقامه شود.


نکته مهم: اگر در مرحله جدایی غیر رسمی باشید ، یعنی حکم طلاق صادر نشده باشد و فقط به صورت فیزیکی از هم جدا شده باشید باید دعوی نفقه را در دادگاه محل اقامت خود اقامه کند


۴٫ یافتن فرم های رسمی و دادگاهی دعوی مورد نظر

در بسیاری از حالت های پیش آمده شما فقط باید یک سری جای خالی را در فرم های دعاوی خانواده پر کنید. این فرم ها معمولا  در وبسایت های دادگاه های محل اقامت مورد نطر یافت می شود. اقدام به طرح دعوی نفقه معمولا در ذیل دادخواست طلاق عنوان می شود. ممکن است شما برا اقامه این دعوی نیاز به پر کردن یک سری از فرم ها داشته باشید. نظیر:


فرم طرح دادخواست نفقه

این فرم به دادگاه اعلام می کند که شما قصد دریافت نفقه از همسر خود را دارید.


فرم مربوط به درآمد ماهیانه خود

معمولا شما باید برای اقامه این نوع دادخواست یک فرم از وضعیت استخدام و شغل خود و اطلاعات مالی خود پر کنید و به دادگاه ارائه دهید که این فرم می تواند شامل انواع مختلفی از فرم مثل فرم درآمد ها و هزینه ها ، فرم تاییدیه وضعیت مالی و غیره باشد. شما میتوانید در این باره از وکیل خود اطلاعات بیشتری کسب کنید و این فرم ها را از او بخواهید.


۵٫ پر کردن فرم های مربوطه

دادخواست شما برای اعلام دریافت نفقه اطلاعاتی را در مورد شما و همسرتان  در اختیار دادگاه قرار می دهد. شما می توانید برای پر کردن این فرم ها از یک وکیل خانواده کمک بگیرید یا به واخد معاضدت قضایی  یا عریضه نویسی دادگاه محل اقامت خود مراجعه کنید. واحد معاضدت قضایی یک سری از افراد وارد به این حرفه و کار بلد را استخدام کرده است که میتوانند به سوالات حقوقی شما پاسخ دهند و شما را در تکمیل فرم های اقامه دعوی یاری کنند.


برگه تمکن مالی شما این اطلاعات معمولا در آن قید شده است:

نام کارفرما شما و اطلاعات و مشخصات وی، مدت زمان همکاری شما با آنها، سن و میزان تحصیلات شما و یک سری اطلاعات جانبی دیگر نظیر ناتوانی مالی و سرپرستی فرزند، درآمد ناشی از سرمایه گذاری و در آمد ناشی از خود اشتغالی می باشد. هم چنین ممکن است راجع به دارایی مالی شما نیز در این فرم ها صحبت شود. دارایی هایی نظیر : پول نقد و حساب های مالی ، تعداد سهام و اوراق قرضه  و املاک شما می باشد. علاوه بر این لازم است که شما یک لیست از هزینه های خود در طول یک ماه تهیه کنید.

هم چنین می توانید به جهت اینکه از صحت پرکردن فرم ها اطمینان حاصل کنید فرم ها توسط یک وکیل دادگستری یا شخصی که در دادگاه برای مشاوره حقوقی استخدام شده است  بازبینی شود.


۶٫ آماده شدن برای تحویل مدارک به دادگاه

زمانی که همه فرم ها تکمیل شد بایستی همه آن ها در دفتر خدمات قضایی امضا شود. جهت سهولت روند پرونده و سهولت خودتان چند سری کپی از مدارک تهیه کنید.


۷٫ مدارک را بایگانی کرده و به مرجع قضایی تحویل دهید

اصل مدارک را دسته بندی کرده و به مرجع قضایی تحویل دهید. هزینه دادرسی به محض تحویل مدارک به دادگاه از شما مطالبه می شود. شما می توانید اطلاعات دقیق را نسبت به هزینه های دادرسی و ابطال تمبر از وکیل خود جویا شوید. شما یرای ادامه روند پرونده نیاز به مهر تایید مسئول دفتر خدمات قضایی دارید یعنی شخصی که مدارک را از شما تحویل می گیرد باید تمام برگه ها را مهر و امضا کند و به مقام مافوق اعلام کند که مدارک مورد تایید است.


۸٫ خبر دادن به همسر

شما باید به همسر خود اطلاع دهید که اقدام به دریافت نفقه کرده اید. اگر شما قبل از اقدام به طلاق اقدام به دریافت نفقه کنید دیگر لازم نیست که به همسر خود اطلاع دهید از وکیل خود راجع به راه هاه های قابل قبول برای با خبر کردن همسر خود اطلاعات کسب کنید. علی الاصول شما نمی توانید همه کار ها را به تنهایی و بدون کمک وکیل انجام دهید.


۹٫ منتظر جواب از سمت همسرتان شوید

از زمانی که شما دادخواستتان را ثبت می کنید همسرتان یک ماه تا یک ماه و نیم زمان دارد که به در خواست شما پاسخ دهد. اگر پاسخ نداد دادگاه پس از تعیین وقت دوباره در صورتی که برای بار دوم حاضر اقدام به صدور حکم می کند.


۱۰٫ تعیین وقت دادرسی

دادگاه پس از دریافت مدارک شما برایتان وقت دادرسی تعیین می کند که شما و همسرتان در دادگاه حاضر می شوید و به پرونده تان رسیدگی می شود.


منبع : سفیر صلح